Koulutettu hieroja Ville Vertanen opiskelee osteopaatiksi Osteopatiakoulu Atlaksessa. Kokemukset opinnoista ja niiden järjestämisestä ovat olleet positiiviset, ja Ville kokeekin, että opiskelu sopii hyvin työn ohessa suoritettavaksi. Mikä on osteopatian erityisvahvuus ja onko alaa opiskellessa tullut vastaan yllätyksiä? Tässä blogissa jaamme Villen kokemuksia osteopaattiopinnoista ja osteopatiasta hoitomuotona.

Käytännönläheinen opiskelu tähtää manuaalisten tekniikoiden hallintaan

Osteopaattiopinnot on Atlaksella suunniteltu niin, että niitä voi suorittaa työn ohessa. Opiskelijamme Ville on ammatiltaan koulutettu hieroja ja hän opiskelee syksyllä 2020 aloittaneessa ryhmässä. Osteopatian opinnot kestävät neljä vuotta.

Opetuksen käytännönläheisyys on Villen mukaan suuri vahvuus. Uusien manuaalisten tekniikoiden harjoitteleminen aloitetaan opintojen varhaisessa vaiheessa. Se on mahdollista, sillä kaikki Osteopatiakoulu Atlaksen opiskelijat ovat pohjakoulutukseltaan kehonhuollon ammattilaisia.

“Heti ensimmäisen lähijakson jälkeen pääsimme tekemään osteopaattisia hoitoja käytännössä, mikä oli mahtavaa. Kyseessä on manuaalinen hoitotyö ja sen oppii ainoastaan tekemällä. Koenkin koulutuksen vahvuutena ehdottomasti, että tekniikoita pääsee heti tekemään myös käytännössä”, Ville kertoo kokemuksistaan.

Osteopatian teoriaopinnot ovat kokonaisvaltaisia ja ihmiskehon toimintaa pyritään ymmärtämään kokonaisvaltaisesti. Anatomian ja fysiologian opinnot ovat kattavia, ja opiskelijoille tarjotaan paljon spesifiä tietoa kehosta.

“Osteopatia menee hierontaa syvemmälle ihmiskehon syövereihin. Se on ihmeellinen ja kiehtova maailma. Minut on hieman jopa yllättänyt positiivisella tavalla se, kuinka tarkkaa osteopaattinen työskentely parhaimmillaan on”, Ville sanoo.

Työn ohessa opistelu vaatii järjestelmällisyyttä ja itseohjautuvuutta

Ville on opetukseen erittäin tyytyväinen. Hän kuvailee opetusta laadukkaaksi ja ammattitaitoiseksi niin pedagogisesti kuin ammatillisesti. Työn ja opintojen yhdistäminen sujuu Villen mielestä hyvin, mutta myös vaatii opiskelijalta järjestelmällisyyttä.

“Lähipäivät ovat pitkiä ja antoisia, mutta välillä aika rankkoja. Niitä on kuitenkin sen verran, että työn ja opiskelun yhdistäminen onnistuu sujuvasti. Itseopiskelu lähipäivien ulkopuolella vaatii itseohjautuvuutta, ja olenkin joutunut tehostamaan omaa kalenterini käyttöä”, Ville naurahtaa.

Villen mielestä koulussa otetaan kattavasti huomioon kaikki asiat ja järjestelyt, ja koulutuksen toimintaa pyritään kehittämään jatkuvasti. Yhtenä neljästä ryhmän näkövammaisesta opiskelijasta Ville kokee, että uusista opetustyyleistä ja tekniikoiden kuvailemisesta sanoin hyötyvät kaikki opiskelijat.

Osteopatian vahvuudet hoitomuotona

Ville uskoo, että aikaisemmat hierontatyöt jäävät pikkuhiljaa vähemmälle sillä osteopatia on hoitomuotona niin kokonaisvaltaista. Hän on saanut asiakkailta hyvää palautetta ja on iloinen voidessaan auttaa ihmisiä kehon vaivoissa ja sen huollossa.

“Osteopatia sopii kaikille akuuttihoitoa tarvitsevista niihin, joilla on kroonisia vaivoja. Ikäjakauma on vähintään kattava, sillä hoitomuoto sopii kaikille aina vastasyntyneistä vanhuksiin! Uskon, että osteopatia yleistyy Suomessa ja ammattikunta selvästi kehittyy kokoajan,” Ville summaa osteopatian vahvuuksia.

Kiinnostuitko osteopatian opinnoista? Osteopaattiopinnot kehittävät ammattitaitoasi ja tarjoavat uusia tekniikoita asiakkaan tutkimiseen ja hoitamiseen. Lue lisää ja hae opiskelemaan osteopaatiksi! Tilaa tästä Atlaksen uutiskirje ja pysyt ajantasalla Atlaksen järjestämistä koulutuksista.