Kokemuksia osteopaattiopinnoista Osteopatiakoulu Atlaksessa

Osteopaattina voi työskennellä monipuolisesti

Taina Tiura on opiskellut Osteopatiakoulu Atlaksessa valmistuen osteopaatiksi vuonna 2018.

”Valmistuin koulutetuksi hierojaksi vuonna 2012 Helsingin Hieronta-akatemiasta ja muutaman vuoden koulutetun hierojan töitä tehtyäni mieleeni alkoi hiipiä ajatus siitä, miten kaikilla muilla tavoin voisin vielä paremmin oppia auttamaan asiakkaitani. Hieroja-lehden mainoksen nähtyäni päätin tarttua toimeen ja hakea Atlaksen osteopaattikoulutukseen. Keskustelin myös muualla osteopatiaa opiskelleiden kanssa ja tämän perusteella Atlas valikoitui hakukohteekseni. Opintoni aloitin vuonna 2014. Oli valtavan hyvä, että minulla oli jo koulutetun hierojan työni vuoksi asiakaskunta ja pääsin heti opintojen alettua tekemään osteopatiaa oppilastyönä omalla vastaanotollani.

Valmistuttuani osteopaatiksi sama työ tietysti jatkuu. Vastaanottotyön lisäksi olen tehnyt vuosien ajan hieronnan näyttötutkinnon arvioijan työtä. Viime vuosina olen tehnyt myös osteopaattiopiskelijoiden käytännön loppukokeiden observointia ja arviointia työelämän edustajana kahdessa eri osteopaattikoulussa. Olen näissä tehtävissä päässyt seuraamaan todella osaavien opiskelijoiden työskentelyä ja päässyt omalta osaltani saattelemaan satoja opiskelijoita kahden hienon ammatin piiriin. Osan opiskelijoiden kanssa polkumme ovat kohdanneet ensin hierojan näyttötutkinnossa ja myöhemmin jälleen osteopaattiopintojen käytännönkokeessa.

Suosittelen Atlasta lämpimästi, sillä Atlaksessa opit käytännön työn. Teoriaa ja käytäntöä on sopivassa suhteessa. Atlaksesta valmistuvat osteopaatit uskaltavat ja osaavat hoitaa rohkeasti ja monipuolisesti laajaa asiakaskuntaa. Omaa osaamista osteopaattina voi hyödyntää samalla alalla muissakin tehtävissä. Atlaksen opettajat omaavat vuosien kokemuksen alalta sekä opettamisesta. Opettajakunnassa tapahtuu myös vaihtelua ja uskon tämän tuovan myös uusia tuulia alalta ja erilaista näkökulmaa oppimiseen.

Koska ikuinen oppiminen jatkuu, opiskelen tällä hetkellä kiinalaista lääketiedettä toista vuotta Kiinalaisen lääketieteen akatemiassa. Kuinka paljon yhtäläisyyksiä näiden kahden hoitomuodon väliltä löytyykään!”

Taina Tiura, Hierontaonni ja osteopatia

Kiljavantie 3 05200 Rajamäki/Nurmijärvi