Osteopatia tulevaisuuden terveydenhuoltoon?

Kela -korvausten poisto ja palautus

Kela-korvaukset poistuivat vuoden 2023 alussa muun muassa fysioterapiasta, mutta nykyisen hallituksen valmistelema Kela -korvausten uudistus on käynnissä ja kerännyt positiivisesti huomiota. Uudistus voisi vaikuttaa suomalaisten terveydenhuollon saavutettavuuteen ja monipuolistumiseen. Uudistuksen mukaan yleislääkärikäynteihin, fysioterapiaan, suuhygienistin vastaanottoihin sekä psykoterapiaan ja psykiatrian käyntien Kela -korvauksia ollaan nostamassa tai palauttamassa, kertoo sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen Iltalehden artikkelissa.

Tämä on positiivinen askel kohti kattavampaa terveydenhuoltoa. Siinä missä uudistus huomioi useita tärkeitä terveyspalveluita, se jättää kuitenkin huomiotta osteopatian vaikutusmahdollisuudet. Osteopatia, mikä perustuu kokonaisvaltaiseen näkemykseen terveyden edistämisestä, tarjoaa etuja, jotka vastaavat suoraan hallituksen uudistuksen tavoitteita; “purkaa hoitojonoja ja kuormittunutta tilannetta hyvinvointialueilla.” kuten Grahn-Laasonen perustelee valmisteilla olevaa uudistusta.

Osteopatian rooli ennaltaehkäisevässä terveydenhuollossa ja hoitojonojen purkamisessa

Osteopatian tarjoama yksilöllinen lähestymistapa terveydenhuoltoon on merkittävä ennaltaehkäisyn kannalta. Osteopaatti auttaa tunnistamaan ja hoitamaan toiminnallisia häiriöitä kehossa ennen niiden muuttumista merkittävimmäksi ongelmiksi kuormittamaan terveydenhuoltoa. Tämä osteopaattien toiminta on linjassa hallituksen pyrkimyksen kanssa ”kannustaa kansalaisia hoitamaan terveyttään ja hyvinvointiaan ennaltaehkäisevästi.

Kela-korvausten laajentaminen osteopatiaan voisi tarjota potilaille lisää hoitovaihtoehtoja, samalla auttaen purkamaan hoitojonoja. Tämä ei ainoastaan nopeuttaisi pääsyä hoitoon, vaan myös parantaisi terveydenhuollon järjestelmän kokonaisvaltaista tehokkuutta, mikä on yksi hallituksen uudistuksen keskeisistä tavoitteista.

Hallituksen Kela-korvausten uudistus on askel kohti saavutettavampaa terveydenhuoltoa. Osteopatian sisällyttäminen tähän uudistukseen toisi lisäetuja, kuten parempaa ennaltaehkäisyä, hoitojonojen purkamista ja terveydenhuoltojärjestelmän tehokkuuden parantamista. On tärkeää, että osteopatian merkitys tunnustetaan osana laajempaa terveydenhuollon palveluvalikoimaa, jotta voimme hyödyntää osteopatian potentiaalia kansalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osteopaatin koulutus on 4 -vuotinen ja sitä myöden vaativampi kuin Kela -korvauksen piiriin suunniteltujen ammattilaisten koulutus” sanoo Tiina Lehmuskoski, Osteopatiakoulu Atlaksesta, seuraten kiinnostuneena terveydenhuollon kehitystä.

On tärkeää luoda toimiva Kela -korvausjärjestelmä ja sen avulla valjastaa eri ammattien vahvuudet suomalaisen terveydenhuollon avuksi.” sanoo Lehmuskoski, joka on fysioterapeutti ja osteopaatti, ymmärtäen molempien ammattien tuomat hyödyt terveydenhuoltojärjestelmään.

Ota tulevaisuutesi omiin käsiisi ja valitse opiskelupaikkasi –